חשיבות השיווק ומיתוג בריח לעסקים

קטגוריות

עולם השיווק והמיתוג מתפתח באופן מתמיד, וכל הזמן מחפש דרכים חדשות ויצירתיות ליעל את עצמו, עד כי נדמה שמשווקים כבר ניסו הכל. כל אחד מאיתנו נחשף ברמה יומיומית לעשרות אם לא למאות מסרים שיווקיים שונים. רוב המסרים השיווקיים מתבססים על גירוי של חוש השמיעה וחוש הראיה שלנו. יחד עם זאת, שווקים רבים מתחילים לשווק ולמתג את המוצר או העסק שלהם בעזרת פנייה לחוש הריח שלנו.

מחקרים אחרונים מוכיחים כי שיווק באמצעות ריח הוא אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לשווק את המותג שלך. שיטת השיווק בריח נמצאה יעילה הרבה יותר משיווק באמצעות עזרים חזותיים: ביכולתו של ריח להשפיע על הרגשות אותם חש הלקוח כלפי המותג או המוצר, על הערכתו את המוצר או המותג, על הרצון שלו לרכוש אותו ואפילו על הרצון שלו לחזור לחנות. בנוסף, ריח יכול לעזור לך לבדל את המותג או המוצר שלך ממותגים אחרים.

שיווק ומיתוג בריח אינו אומר שבהכרח המוצר עצמו אותו אנו משווקים אמור להריח טוב. על פי שיטת שיווק זו הסביבה המזוהה עם המוצר או עם המותג אמורה להריח טוב. על ידי יצירת ריח נעים וטוב, הסביבה המזוהה עם המוצר הופכת לנעימה יותר, ובהתאם – גם למושכת יותר ולכזו שמעודדת את הקונים לבצע רכישה.
  
אז מה הופך את טרנד השיווק והמיתוג בריח לטרנד הלוהט ביותר בתחום השיווק לאחרונה? בואו ננסה לענות על כך.

חשיבות חוש הריח
יעילותו של טרנד השיווק בריח נובעת בראש ובראשונה מהחשיבות הגדולה של חוש הריח עבור המין האנושי. ריח הוא מהחשובים שבחושים. הסיבה העיקרית היא בעיקר אבולוציונית – חושי הריח והשמיעה סייעו לאדם הקדמון לשרוד בתקופתו. חוש השמיעה הזהיר אותו מחיות פרא וכדומה, וחוש הריח הזהיר אותו מפני שריפות, טורפים שונים ועוד. בנוסף, חוש הריח הוא החוש היחיד המחובר ישירות אל המערכת הלמבית שבמוחנו, מערכת המאחסנת גם את הזיכרונות ואת הרגשות שלנו.  
כך, חוש הריח יכול לעורר אצלנו זיכרונות, וחשוב מכך לנושא השיווק – להשפיע על הרגשות ועל הבחירות שלנו. למעשה, רובנו מכירים את היכולת של חוש הריח לעורר זכרונות ולהשפיע על החלטות. חברה לעבודה שהתיזה על עצמה את בושם תזכיר לך את החברה לשעבר ואת האהבה שלכם, וריח של עוגיות שזה עתה יצאו מהתנור יכול להחזיר אותך לבית הוריך בימי ילדותך. ההשפעה של חוש הריח על הזיכרונות, על הרגשות ועל הבחירות שאנו עושים היא המפתח לכוחו השיווקי.

איך ריח משפיע על בחירה?
הופעתו של ריח נעים מגרה את מוחנו, אשר מצדו מעורר מגוון רחב של התנהגויות. כך, ריח טוב בחנות, למשל, מגרה אנשים להיכנס אליה וגורם להם להישאר בה זמן רב יותר. אך הריח משפיע על הרבה מעבר לכך: הריח מעודד קנייה אימפולסבית, מה שמביא אנשים להוציא סכומים גבוהים יותר ולרכוש יותר מוצרים.

איך ריח משפיע על מחשבות ועל רגשות במהלך הקנייה?
זה לא סוד שלריח יש השפעה עלינו וכי יש ביכולתו לגרום לאנשים להרגיש טוב יותר. במקביל, מחקרים בתחום השיווק מצאו כי קיים קשר חזק בין ההרגשה שלנו ובין הערכת מוצר או מותג. כך, אדם שמרגיש טוב יותר נוטה להעריך את המוצר או את המותג יותר מאדם המעיד על עצמו שהוא מרגיש רע יותר. במקביל, ריח רע גורם לפעולה הפוכה, גורם לאנשים הרגשה רעה ומפחית משמעותית את הסיכוי שהם יעריכו את המוצר או את המותג.
ריח משפיע גם על עיבוד המידע של אנשים ועל מחשבתם. ריח טוב מושך את תשומת ליבנו ומחדד את יכולת הריכוז שלנו. בנוסף, ריח טוב לא רק גורם לנו להתרכז יותר, אלא גורם לנו להתרכז בחיובי ולהתעלם מהשלילי.

איך ריח משפיע על הזיכרון שלנו?
ריח הוא חוש אסוציאטיבי, שיש ביכולתו לקשור בין תחושות לבין נוכחותו של הריח. אנו מכירים את התחושה שמכה בנו כשאנו מריחים ריח של ממתק שאכלנו כילדים, או כשאנחנו נכנסים לבית של סבתא ונזכרים בילדותנו. ריח מאפשר העלאת זכרונות ללא מאמץ.
המנגנון הזה עובד גם עם מוצרים. ריח שמזכיר לנו מוצר או מותג כלשהו לחיוב או לשלילה יזכיר לנו את חווית השימוש שלנו במוצר או במותג בכל פעם שנריח אותו. 

מה הופך ריח לטוב?
השאלה מה הופך ריח לריח טוב וגורם לאנשים להרגיש טוב יותר בגלל ריח היא שאלה מורכבת שלא ניתן לענות עליה באופן חד משמעי. מחקרים מצאו הבדלים משמעותיים בדרך בה סוגי ריחות שונים משפיעים על תחושה ועל דרך ההתנהגות.
ריחות ניטרליים, כמו ריח של משרד או ריח של אוטו חדש, גורמים לאנשים להרגיש טוב יותר כאשר הם אינם עזים מדי. כאשר ריחות אלו חזקים מדי אנשים נוטים לסבול מהם. כלומר, ברוב המקרים עוצמת הריח היא הגורם המשפיע על ההרגשה שלנו כלפי הריח. יחד עם זאת, ריחות נעימים מטבעם, כמו ריח של אפייה או ריח של שוקולד, מתנהגים מעט אחרת. ריחות אלו ישפיעו לחיוב על הרגשתו של אדם גם אם הם חזקים למדי.  

שיווק בריח כחלק מחווית קניה אופטימלית
ריח נעים יכול להפוך את חווית הקנייה של המוצר או המותג לחוויה נעימה וחיובית ובכך להגדיל משמעותית את היקף מכירות המוצר או המותג. ריח נעים גורם לאנשים להרגיש טוב יותר, להתרכז בחיובי ולא בשלילי, ולהעריך את המותג או את המוצר בצורה טובה יותר. בנוסף, הוא מסייע לזכור את המותג או את המוצר, ויש ביכולתו לעודד אנשים לקנות יותר, ובסכומים גבוהים יותר. לכן, אין הפתעה בכך ששיווק בריח הפך להיות אחד הטרנדים החמים בעולם השיווק והמיתוג.